استقلال فرهنگی

هدف سایت استقلال فرهنگی هم افزایی در مهندسی فرهنگی جامعه

استقلال فرهنگی

هدف سایت استقلال فرهنگی هم افزایی در مهندسی فرهنگی جامعه

استقلال فرهنگی
امام خامنه ای:

من هم از مسائل فرهنگی نگرانم
و در این نگرانی نمایندگان محترم خبرگان
سهیم هستم.

دولت محترم باید به این موضوع توجه کند
و مسئولان فرهنگی نیز
باید توجه داشته باشند
که چه می کنند،

زیرا در مسائل فرهنگی
نمیتوان بی ملاحظه‌گی کرد.

مسئله فرهنگ مهم است

زیرا اساس ایستادگی
و حرکت نظام اسلامی،
مبتنی بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی
و تقویت جریان فرهنگی مؤمن و انقلابی است.

واقعاً همه باید قدر جوانان مؤمن و انقلابی را بدانند
زیرا همین جوانان هستند
که در روز خطر، سینه سپر می کنند.

کسانیکه به این جوانان با بدبینی نگاه می کنند
و تلاش دارند آنها را منزوی کنند،
به انقلاب و کشور خدمت نمی کنند.

البته این جوانان مؤمن و انقلابی
هیچگاه منزوی نخواهند شد.

مطالبی که گفته شد باید بصورت گفتمان
و باور عمومی درآید

که لازمه آن هم

تبیین منطقی و عالمانه این مسائل،

به دور از زیاده روی های گوناگون

و با زبان خوش است.

۱۳۹۲/۱۲/۱۵
leader.ir


---------------------
@esteghlalefarhangi

وبسایت های متفاوت
کلمات کلیدی

قصه لیلی و مجنون شیرازی

قصه دنباله دار لیلی و مجنون شیرازی

در روزگار ما دغدغه فرستاده بزرگ خدا کدام است؟!

طبیب دوار بطبه

ساینا

استقلال در گرو خروج از غرب زدگی

شرق باید خود را بازیابد

من ستایشگر معلمی هستم که...

وبلاگ عمارفیلم شیراز اعلام کرد: پرونده آرگو باز است.

سردار شهید حاج محمود ستوده

پشت صحنه ی مستند عصر امام خمینی

سبک زندگی و تربیت غربی

پیام سرلشکر سلیمانی به امام مقاومت

پایان سیطره شجره خبیثه داعش

پایان داعش با پیام سرلشکر

امام مقاومت

دل آگاهی

روز هنر انقلاب اسلامی

گفتمان انقلاب اسلامی

رزمایش گفتمان ساز

جشنواره فیلم عمار۹۵

متدولوژی تولید علم توسط سید شریف

قال المصنف و قال الاستاذ و انا اقول

مجلس: سالروز آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) تعطیل

راهبردهای راهپیمایی اربعین

دروازه های قدس با پایداری باز می شود

رسانه ی ملی در رقابت با رسانه های سنتی با تنگنای شدید مالی

پروژه کشف راز حافظ

عضویت در گروه تلگرامی راز حافظ

شباهت ماهواره و شمر در شکار مخاطب

آخرین نظرات شما

۱۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۲ ثبت شده است


رهبرانقلاب اسلامی:


باید کاری کنیم که فرزندان، حتما دست مادر را ببوسند.


اسلام به دنبال این است.


بچه ها باید مادر را تکریم کنند


و این منافاتی با حالت خودمانی ارتباط بین مادر و فرزند ندارد.

 



بیانات در دیدار جمعى از بانوان فرهیخته‌ى حوزوى و دانشگاهى


۱۳۹۲/۰۲/۲۱



بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم
 خیلى متشکّریم از بانوان محترم و گرامى که جلسه‌اى به این خوبى و به این پربارى ترتیب دادید و من امروز حقیقتاً از بیانات خانمها بهره‌مند شدم و استفاده کردم؛ و خدا را سپاسگزارى کردم به خاطر عمقى که انسان مشاهده میکند در مباحث و تلاشها و فکر کردنها در بین بانوان برجسته و ممتاز کشورمان بحمداللّه وجود دارد. مطالبى که فرمودید، غالباً مطالب خوبى بود؛ پیشنهادهایى هم بود که ان‌شاءاللّه میدهیم بررسى کنند؛ آن مقدار که به عهده‌ى من است و ما باید دنبال کنیم حتماً دنبال میکنیم ان‌شاءاللّه.
 درباره‌ى مسئله‌ى زن و آنچه که پیرامون این مسئله است، خب حرف خیلى زیاد است؛ ما دچار یک عقب‌ماندگى‌اى هستیم که شما خانمها - بعضى از خانمهایى که صحبت کردید - اشاره کردید. عقب‌ماندگى در این قلمرو، از نوع عقب‌ماندگى در علم - که ما میگوییم دچار عقب‌ماندگى هستیم مثلاً - نیست؛ در اینجا اگر تعبیر میکنیم به عقب‌ماندگى، به خاطر این است که ما در زمینه‌ى مسئله‌ى زن، مسئله‌ى جنسیّت، مسئله‌ى امورى که حول‌وحوش وجود زن تحقّق پیدا میکند و معنا پیدا میکند - مثل همین خانواده و فرزند و ازدواج و سَکَن و آرامش و از این مطالب - حرفهاى برجسته‌اى داریم که توفیق پیدا نکردیم اینها را منتقل کنیم به دنیا، اینها را مطرح کنیم در ذهنیّت جهانى، عقب‌ماندگى از این جهت.
در حالى که دنیا احتیاج دارد به مبانى و مفاهیم روشنِ فراگیرِ کارگشا؛ همچنان که ملاحظه کردید بعضى از خانمها گفتند که وقتى ما اینها را در دنیا مطرح میکنیم، مورد استقبال قرار میگیرد؛ یا بعضى از خانمها گفتند که دستاوردهاى علمى در زمینه‌هاى روان‌شناسى و غیره، احکام اسلامى را در مورد زن تأیید میکند.

خب، این یک گوشه‌اى از توانایى‌هاى نظام فکرى اسلامى در این مسئله‌ى حسّاس است؛ و ما این توانایى‌ها را نتوانستیم درست بیان کنیم، تعریف کنیم. در خیلى از مناطق گوناگون فکرى و قلمروهاى فکرى همین‌جور است؛ در خیلى از زمینه‌ها ما واقعاً نظر اسلام را درست نتوانستیم به دنیا منتقل کنیم. حالا اینکه میگویم "نتوانستیم"، این را نمیشود گناه نظام جمهورى اسلامى دانست؛ چون همان مقدارى هم که کار شده است، به برکت نظام جمهورى اسلامى است و به برکت نفوذ فکر انقلاب و فکر امام و نام انقلاب و نام امام و اینها بود که بحمداللّه تا حدودى گسترش پیدا کرد؛ لکن بیش از این باید ما کار کنیم، که نیاز داریم به این؛ که حالا عرض خواهم کرد.

ما براى اینکه بتوانیم یک جبهه‌ى تهاجمى و مصون از تعرّضِ تهاجم دیگران - یک آرایش تهاجمى - داشته باشیم، نیاز داریم به اینکه این کارها را، این اندیشه‌ها را، این افکار را منتشر کنیم، بگوییم؛ به این واقعاً نیازمندیم؛ در واقع این تهاجم ما، جنبه‌ى مصونیّت‌سازى و تدافعى دارد. بنابراین هرچه شماها کار بکنید براى اینکه این عقب‌ماندگى را جبران بکنید، به نظر من مفید است و لازم است.

در زمینه‌ى این نهضت - باید گفت نهضت بیدارى در زمینه‌ى مسائل مربوط به زنان - واقعاً هیچ نبایستى ما تعلّل کنیم، توقّف کنیم؛ بین راه درنگ نباید کرد. با وجود اینکه این گفتمانِ کامل و مفید و قانع‌کننده را از اسلام در اختیار داریم، امّا عملاً خودمان را در موضع انفعال قرار دادیم در مقابل گفتمان غربى در مورد زن.
 گفتمان غرب در مورد زن، یک گفتمان کاملاً حساب‌شده‌ى سیاسى است؛ یعنى آن روزى که این فکر و این گفتمان درباره‌ى زن، در غرب آغاز به کار کرد و شروع کرد، یک محاسبه‌ى دقیقى پشت این وجود داشت. این البتّه به عنوان خبر نیست که من از روى اطّلاع و با استناد به اخبار بگویم، امّا مؤیّدات واقعى‌اى دارد که این تحلیل را تقویت میکند؛ یعنى از آغاز رنسانس در غرب و به دنبال آن حضور صنعت و پیدایش صنعت جدید در غرب، بتدریج این گفتمان غربى رشد پیدا کرد؛ و اوجش در روزگار ما است که البتّه این اوج همراه خواهد بود با انحطاط و نزول و ان‌شاءاللّه سرافکندگى و فروپاشى این گفتمان.

اجزاء گوناگون گفتمان غربی در مورد زن...

قرآن کریم، آیه ۴۱ سوره شریفه فاطر (ان الله یمسک السماوات و الارض ان تزولا۰۰۰۰ حلیما غفورا )۰ آیت الله خاتمی امام جمعه موقت تهران از قول حضرت امام رضا سلام الله علیه نقل میکنند که هرکس شب یا روز آیه ۴۱ سوره فاطر را بخواند از آوار شدن خانه در امان است۰ منبع حدیث را تفسیر نور الثقلین جلد ۴ صفحه ۳۶۸ ذکر کرده اند۰ ضمنا آیت الله حایری امام جمعه سابق شیراز اسفند ۸۶ زنای آشکار را علت زلزله ذکر کردند! نکته احکامی: نماز آیات برای زلزله فراموش نشود






زلـزله چــــرا؟! 
نویسنده :میرستار مهدیزاده 

  • میهمان محترم استقلال فرهنگی برای مطالعه
  • روی عنوان مورد نظر کلیک راست نمایید
  • و در new tab  (صفحه جدید) مطالعه بفرمایید


  • فهرست مطالب

  • --- فهرست مطالب ----فهرست جزییات
    پیش گفتار
    مقدمه
    فصل اول : گناه ؛ علت تمام گرفتارى ها
    دلایل حدیثى
    دلایل دیگر قرآنى
    ایمان مایه برکات است
    همه قربانیان زلزله گنهکار نیستند
    بلا؛هشدار خداوند به گنهکاران
    حکمت بلا در روایات
    انتقاد قرآن از جهت گیرى هاى غلط در برابر بلایا
    بلا،رحمت خداست !
    واژگان قرآنى زلزله
    فصل دوم : علل زلزله
    علل علمى زلزله
    علل ملکوتى زلزله
    علل اعتقادى زلزله
    1- کفر
    2- تکذیب
    داستان اهانت به قرآن و زلزله ترکیه
    3- ظلم
    عوامل فرهنگى زلزله
    فساد و فحشا
    مفسدان زلزله زده در قرآن
    زنا؛ اولین عامل فرهنگى زلزله
    پیامدها و آثار ((زنا))
    آثار روابط نامشروع در دنیا
    لواط؛ دومین عامل فرهنگى زلزله
    سرگذشت قوم لوط
    آثار لواط
    ریا؛ سومین عامل فرهنگى زلزله
    علماى ریاکار
    خانه ریاکاران
    لباس ریاکاران
    ازدواج ریاکاران
    ریا و قاریان قرآن
    عوامل اقتصادى زلزله
    1- نپرداختن حقوق واجب
    2-کم فروشى و گران فروشى
    ربا؛ بدتر از زنا
    علل دیگر زلزله
    فصل سوم : ولایت ائمه و زلزله
    ائمه (علیه السلام )مایه آرامش زمین
    وقوع و آرام گرفتن زلزله با امر امام (علیه السلام )
    آرام گرفتن زلزله ،با دستور على (علیه السلام )
    اهانت به فاطمه (علیهاالسلام ) و زلزله
    امام حسین (علیه السلام ) و زلزله
    زلزله در عاشورا
    زلزله در کمین قاتلان حسین (علیه السلام )
    ناله فاطمه علیهاالسلام بر حسین علیه السلام و لرزه بر اندام عالم هستى !
    نجات دادن حضرت ابوالفضل با زلزله
    زلزله بادعاى امام صادق (علیه السلام )
    بى احترامى به امام رضا(علیه السلام ) و زلزله در قصر مامون
    اهانت به امام على (علیه السلام )
    فصل چهارم : عوامل نجات از زلزله
    1-ایمان :
    2-تسبیح واعتراف به گناه خود:
    3-تقوا:
    4-توبه واستغفار:
    5-دعاى خالصانه :
    6-نهى از منکر
    چندعمل نجات بخش از زلزله
    اعمال ضد زلزله
    فصل پنجم : تهران و فاجعه زلزله
    مناطق پرخطرتهران
    فصل ششم : نکات ایمنى زلزله
    رعایت نکات ایمنى قبل از وقوع زلزله
    رعایت نکات ایمنى هنگام وقوع زلزله
    پس از وقوع زلزله چه باید کرد؟
    الف - اگر در داخل ساختمان هستید:
    ب - اگر در خارج از ساختمان هستید:


    آدرس منبع: http://www.ghadeer.org/social/zelzeleh/fehrest.htm



  •  


  • ۰

    علامه جوادی آملی در دیدار گروهی از بسیج هنرمندان برای مقابله با ماهواره می فرمایند:

    هنرمند، یک وقت هنرمند محلّی است یک وقت هنرمند منطقه‌ای است و یک وقت هنرمند بین‌المللی. ما اگر بخواهیم حرف‌هایمان به خارج برسد و با این ماهواره‌ها، با این اینترنت‌ها، مقابله بکنیم باید هنرمند بین‌المللی باشیم وگرنه هنرمند محلّی مشکل را حل نمی‌کند

    این توصیه ی حکیمانه ی علامه جوادی آملی باعث ایجاد یک پرسش جدی در مورد سیاست گذاری ایجاد و بهره برداری از شبکه های استانی شده است.

    مخاطبان شبکه های استانی حتی در مرکز کشور هم آماج عملیات روانه ای و رسانه ای از خارج از مرز ها ی میهن اسلامیمان هستند، رسانه ی ملی اما، غافل از این تهدید مهم، شبکه های استانی را موظف به تولید و پخش برنامه های بومی و استانی که بیش از آنکه رنگ و بوی ادای تکلیف برای مقابله با سیل بنیان کن و خانمان بر انداز تهاجم فرهنگی رسانه های فارسی زبان بیگانه بدهد؛ به ناسیونالیسم ایرانی، قومی و زبانی می پردازد!!

    اینجاست که برای مسلمانانی که دین اسلام و آموزه های وحیانی و آسمانی را جهانشمول می دانند، این سیاست شبکه های استانی را جوابگوی جنگ جهانی رسانه ای ماهواره ای و اینترنتی علیه جمهوری اسلامی، این ام الفرای جهان اسلام و مرکز تولید انرژی مثبت مقاومت، نمی داند


    و اینک متن خبر دیدار بسیج هنرمندان با حکیم علامه، جوادی آملی و پرسش وبسایت استقلال فرهنگی:


     باید هنرمند بین‌المللی باشیم

    راهکار آیت‌الله جوادی آملی

    برای مقابله با ماهواره

    آیت الله جوادی آملی با توصیه بر تولید محصولات فاخر جهانی در حوزه هنر بیان داشت: هنرمند، یک وقت هنرمند محلّی است یک وقت هنرمند منطقه‌ای است و یک وقت هنرمند بین‌المللی. ما اگر بخواهیم حرف‌هایمان به خارج برسد و با این ماهواره‌ها، با این اینترنت‌ها، مقابله بکنیم باید هنرمند بین‌المللی باشیم وگرنه هنرمند محلّی مشکل را حل نمی‌کند.

    رئیس سازمان بسیج هنرمندان و جمعی از هنرمندان بسیجی با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.در این دیدار آیت الله جوادی آملی در سخنانی با عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و گرامیداشت سالروز شهادت شهید آوینی گفت: در آستانه شهادت صدیقه کبرا(سلام الله علیها) هستیم این سوگ را هم به پیشگاه ولیّ عصر تعزیت عرض می‌کنیم و سالروز شهادت آن سیّد بزرگوار جناب آقای آوینی را هم ارج می‌نهیم و حشر ایشان را با شهدای کربلا و پایان کار شما هنرمندان الهی, اسلامی را هم به سعادت و صلاح و فلاح مسئلت می‌کنیم!

    آیت الله جوادی آملی

    آیت الله جوادی آملی

    وی با تبیین جایگاه انگیزه و اندیشه در هنر افزود: کاری که به عهده هنر و هنرمندان است البته محدود است بخشی از انسان با اندیشه اداره می‌شود که حوزه و دانشگاه متولّیان این بخش‌اند بخشی هم با انگیزه اداره می‌شود که رهبران هنرمند و هنردوست متولّی این کارند. استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: مسئله انگیزه را با فکر نمی‌شود رهبری کرد, چه اینکه مسئله اندیشه را هم خیلی با هنر نمی‌شود هدایت کرد. حرف اول در عمل را انگیزه می‌زند؛ یعنی بخش اراده, نیّت, اخلاص, تصمیم, قصد. خیلی از موارد است که انسان به چیزی جزم دارد ولی از جزم کاری ساخته نیست [بلکه] از عزم کار ساخته است.

     وی با اشاره به این مطلب که بخش انگیزه, اراده, تصمیم, نیّت و اخلاص را هنر به عهده دارد، افزود: هنر, کار اساسی که دارد آن کلید اساسی دست هنر است که این متولّی انگیزه را، یا نگذارد به بند کشیده بشود یا اگر به بند کشیده شده کم کم این بندها را یکی پس از دیگری باز کند، دست و پای دل را باز کند تا او بتواند خوب تصمیم بگیرد. اینکه می‌بینید کسی حالا یا شعر آئینی یا غیر آئینی اشک می‌ریزد اشک برای آن انگیزه است نه برای اندیشه, علم که آدم را نمی‌گریاند اینکه می‌گریاند این عاطفه است و انگیزه است و عزم است.

     آیت‌الله جوادی آملی در فراز دیگری از فرمایشات خود با تقسیم هنر به هنر نازل و متنزل گفت: هنر نازل بیش از محدوده خیال را تعریف نمی‌کند، لذت زودگذری دارد یا تأثیر زودگذری دارد اما هنر متنزّل از جای بلند آمده، دست آدم را می‌گیرد بلند می‌کند و به بالا می‌برد. وی بیان کرد: فرق هنر نازل و هنر متنزّل همان فرقی است که برای مثال بین اشعار منوچهری دامغانی و اشعار مرحوم حافظ است.ما یک شعر نازل داریم یعنی از همین‌جا برخاست یک شعر متنزّل داریم که از جای بلند آمده پایین, این هنر یک معنای عقلی را خوب فهمیده بعد این را پایین آورده در محدوده متخیّله از متخیّله داده به خیال از آ‌نجا داده به حس شده یک غزل چون از بالا آمده این مثل یک طناب آویخته است به انسان می‌گوید این طناب را بگیر و برو بالا این انسان و جامعه را عاقل می‌کند.

     وی با توصیه به هنرمندان در تولید هنر متنزل گفت: هنر آن است که متنزّل باشد از جای دیگر بیاید نه از حس به خیال و از خیال به حس نظیر بعضی از این فیلم ها که پیامی ندارد این مثل دیوان شعر دامغانی است او خیلی هنرمندانه شعر می‌گوید انسان را متحیّر می‌کند [اما] پایانش می‌بینیم یک خمر است و یک مدح سلطان.

     این مرجع تقلید با بیان این مطلب که رسانه‌های گروهی باید دلیل مردم باشند نه دلاّل, خاطر نشان کرد: رسانه های گروهی و سینماها باید دلیل مردم باشند نه دلاّل؛ بسیاری از این رسانه‌های گروهی، گاهی دلاّلی می‌کنند یعنی می‌بینند چه کسی پول بیشتری می‌دهد چه کسی خدمات بیشتری ارائه می‌کند, این نمی‌تواند جامعه را زنده نگه بدارد اما اگر جامعه را راهنمایی بکند و دلیل باشد، در این صورت حرف‌های متنزّل را می‌زند.

    وی راهکار اسلامی شدن سینماو دیگر هنرها را مورد اشاره قرار داده ، گفت:

    برای اینکه سینماهای ما, هنرهای ما، اسلامی بشود یک سواد درس‌خوانده کامل می‌خواهد یا آدم خودش داشته باشد یا از یک دانشمند یاد بگیرد (یک) بعد از اینکه این را یاد گرفت در عاقله خودش بپروراند (دو) بعد بدهد به متخیّله (سه) بعد خروجی‌اش می‌شود هنر دینی (چهار) می‌شود هنر متنزّل.

     آیت الله جوادی آملی با توصیه بر تولید محصولات فاخر جهانی در حوزه هنر بیان داشت: هنرمند، یک وقت هنرمند محلّی است یک وقت هنرمند منطقه‌ای است و یک وقت هنرمند بین‌المللی. ما اگر بخواهیم حرف‌هایمان به خارج برسد و با این ماهواره‌ها، با این اینترنت‌ها، مقابله بکنیم باید هنرمند بین‌المللی باشیم, وگرنه هنرمند محلّی مشکل را حل نمی‌کند.


    منبع:

    وبسایت جنگ نرم و عملیات روانی

    http://www.psyop.ir/?p=38441



    پرسش وبسایت استقلال فرهنگی:

    با توجه به بمباران فرهنگی و رسانه ای مردم، توسط ماهواره ها و سایت های اینترنتی دشمنان، سیاست اداره ی محلی و بومی شبکه های رادیویی و تلویزیونی مراکز استانی، چقدر درست طراحی شده است؟

    مخاطبی که شبانه روز با انواع و اقسام شبهه ها و طرفند ها، تحت فشار روانی و جنگ نرم ماهواره ها هست، چگونه با شبکه های استانی که با سیاست های جدید معاونت امور استانها، مأمور به تولید و پخش برنامه های بومی شده اند، واکسینه شود.

    مخاطب رسانه در هر استان، در حقیقت درگیر یک جنگ جهانی و بین المللی است، که دشمنانش او را تا پستوی منزل و اتاق خوابش تعقیب و دنبال می کنند. ولی تیم رسانه ای ما بویژه در مراکز استانها، به او اصرار دارد که تو در خانه بجنگ!!

    آیا این سیاست صحیح است؟

    ای کاش لا اقل با همین وضعیت هم، از قدرت رسانه برای تجهیز مردم برای مقاله به بمباران رسانه ای دشمن، استفاده می شد.

    روحیه بخشی و امید به آینده، هیچ منافاتی با دشمن شناسی و شناخت شگرد های دشمن، ندارد.

    دوستان رسانه ای ما چه بخواهند، چه نخواهند؛ مخاطبانشان روزانه با شبهات و پرسش های جدید، یا از طریق ماهواره ها و یا از طریق رادیو های بیگانه روبرو می شوند و یا اینکه در جامعه با وسواسان خناسی که به نشخوار  همان شبهات می پردازند، مواجه می شوند.

    و ما باید بدانیم که:

    چو  می  بینی که نابینا و چاه است؛ اگر خاموش بنشینی، گناه است.


    بسایت استقلال فرهنگی از نظرات شما فرهیختگان استقبال می کند.

    بخش نظر در پایین همین مطلب، پذیرای دیدگاه موافق یا مخالف شما با این طرح پرسش است.

     

    مطالب مرتبط زیر را با یک کلیک می توانید مطالعه بفرمایید

            1-   رسانه زخرف القول و رسالت امت آخرالزمانی

     


    نشست

    "تأثیر مفاتیح‌الحیات بر سبک زندگی"

    آیت‌الله جوادی آملی با تألیف "مفاتیح‌الحیات"

     مقدمات استقلال فرهنگی را فراهم می‌کند



    مدیر عامل بنیاد علوم وحیانی اسرا گفت: اگر ما بخواهیم سبکی از زندگی را در جامعه امروز تجربه کنیم که با استقلال فرهنگی و با مبانی دینی ما هماهنگ باشد کتاب «مفاتیح‌الحیات» مقدمات خوبی را در این زمینه برای ما فراهم کرده است.

    خبرگزاری فارس: آیت‌الله جوادی آملی با تألیف «مفاتیح‌الحیات» مقدمات استقلال فرهنگی را فراهم می‌کند

    به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، نشست تأثیر مفاتیح‌الحیات بر سبک زندگی اسلامی ایرانی با حضور حجج اسلام مرتضی واعظ جوادی آملی مدیر عامل بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء و یدالله مقدسی رئیس مرکز پژوهشی اسراء از سوی سرای اهل قلم در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب برگزار شد.

    جوادی آملی گفت: قریب به یک سال از رونمایی کتاب شریف «مفاتیح‌الحیات» می‌گذرد و این نیاز و تشنگی که در حوزه فرهنگ عمومی خصوصاً سبک زندگی در جامعه وجود دارد نشان می‌دهد که این کتاب پاسخ مناسب خود را کم کم به دست می‌آورد.

    وی عنوان کرد: آیت‌الله جوادی آملی همان‌طور که در مقدمه کتاب «مفاتیح‌الحیات» نظرات بنیانی که در این حوزه لازم بود را به رشته تحریر در آورده، مباحثی را به عنوان عقبه و پشتوانه فکری لازم دارد که اگر جامعه ما با این مسائل آشنا شود و این منظومه فکری که نتیجه عملی‌اش سبک زندگی اسلامی است از علم و عمل هر دو بهره‌مند خواهد شد.

    مدیر عامل بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء یادآور شد: با توجه به اینکه عصر ما، عصر پیشرفت علم و تکنولوژی است و تمام اطراف وجودی ما در خلوت و جلوت، روز و شب و در هر لحظه آن امواج فرا گرفته و زمینه‌های علم و معرفت از در و دیوار این عالم طبیعت به سوی ما سرازیر شده، انتخاب یک دانش، نظر، رأی مناسب و صحیح، کار سخت و دشواری است.

    وی اظهار داشت: «استقلال فرهنگی» به عنوان شعاری در فرهنگ عمومی و اندیشه دینی ما راه یافته است؛ در این شرایط فعلی که رسانه‌ها از هر طرف انسان‌ها را احاطه کرده چگونه می‌توان انتظار داشت استقلال فرهنگی جامعه حفظ شود آیا ما توانسته‌ایم حائلی میان خود و دیگران ایجاد کنیم و بگوییم با دیگران کاری نداریم؟! با وجود امواج سهمگین اطلاعات، تصور تحقق استقلال فرهنگی چگونه امکان‌پذیر خواهد بود؟!

    جوادی آملی تصریح کرد: اکنون بحث استقلال فرهنگی مورد تهدید و آسیب قرار گرفته است چه کار باید کرد تا علی‌رغم شرایط خاصی که از همه جهات می‌بینیم و جامعه و جوانان نمی‌توانند محیطی را به عنوان محیط مستقل فرهنگی برای خودشان انتخاب کنند.

    مدیر عامل بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه انتخاب یک راه درست و صاعد براساس چنین فضایی به ویژه برای اندیشه‌هایی که قوام پیدا نکرده‌اند مشکل است و جوّ را بسیار دشوار می‌کند، گفت: متولیان فرهنگ و کسانی که عهده‌دار شکل‌دهی به بنیان‌های فکری جامعه هستند باید در چنین فضایی چاره‌جویی کنند و رسم و طراحی نو، برای استقلال فرهنگی کشور ارائه دهند.

    وی ادامه داد: این نگاه پیش از آنکه یک نگاه خالص دینی به اصطلاح سنتی باشد نگاه دینی به اصطلاح نوین است که آمیختگی عقل و نقل را به عنوان سرمایه این نوع معرفت به میدان آورده است. البته عده‌ای این گونه می‌پنداشتند که عقل در اختیار بشر است و هر آنچه را که از ناحیه عقل در هر نوع دانشی اعم از ریاضی و فلسفه برای انسان‌ها حاصل شود را بشری می‌دانستند و از این رو عقل را در مقابل دین قرار می‌دهند که گاهی اوقات تعارض عقل و دین را به ارمغان می‌آورد.

    جوادی آملی گفت: تعارض بین عقل و نقل، تعارض سطحی و عبوری است مانند تعارض دو نقل که با موشکافی قابل حل است و این نگاه راهگشای کتاب «مفاتیح‌الحیات» است. امروز جهان در حوزه اندیشه غرب با عقل خودبنیان حرکت می‌کند باید پرسید که موقعیت این عقل چیست آیا در اسارت فهم و خیال و یا در اسارت شهوت و غضب قرار دارد و... .

    وی تصریح کرد: مبنای کتاب «مفاتیح‌الحیات» این است که عقل و نقل، دو بال پرواز در آسمان اندیشه و سپهر دانش هستند و هرگز نباید پنداشت که عقل، بشری بوده و نقل، خدایی است بلکه عقل و نقل هر دو زمینه رشد و بالندگی انسان را فراهم می‌کنند و انسان می‌تواند در پس توجه به این دو موضوع، جهان را شناخته و مدیریت کند.


    خبر فوری:

     ابتکار تشکیل حلقه های صالحین با محوریت بینش مطهر

    مشروح خبر در استقلال فرهنگی:
    وبسایت رسمی شجره ی طیبه ی صالحین در 12 اردیبهشت 1392 سالروز شهادت متفکر شهید آیت الله مرتضی مطهری بیشترین اهتمام خود را از زمان تأسیس تا کنون به محوریت بینش مطهر قرار داده است.

    با اینکه مجموعه ای از کتاب های دبیرخانه ی طرح مطالعاتی بینش مطهر به سفارش معاونت تربیت و آموزش سازمان بسیج ویؤه ی سرگروه های شجره ی طیبه ی صالحین منتشر شده است، هنوز به صورت سیستماتیک و تشکیلاتی بدست اینجانب نرسیده است.

    با اینکه از پیش از شکل گیری رسمی شجره ی طیبه ی صالحین به صورت مستمر و هفتگی جلسات مطالعاتی با اعضای بسیج داشته ام  در حالیکه از تابستان 90 که دوره ی ویژه تربیت مربی آثار شهید مطهری را گذرانده ام و این دوره را از طریق ستاد بینش مطهر و بدون ارتباط با صالحین طی کرده ام و منابع مطالعاتی را نیز از طریق همین ستاد دریافت کرده ام. و از آن پس محور اصلی حلقه های صالحین را آثار پر برکت استاد مطهری قرار داده ام.

    اما از سیستم تغذیه و توزیع منابع مطالعاتی آثار شهید مطهری که با برای حلقه های صالحین هنوز دریافتی نداشته ام.

    گستردگی حلقه ها، گرچه بیانگر میزان بالای نیاز چاپ و نشر آثار استاد شهید با تنظیم و ویراستاری جدید می باشد؛ اما حد اقل مربیان و سرگرو ه های حلقه ها که می شد تا حالا(12 اردیبهشت 1392) از فیض این آثار بهره مند بشوند.

    از خودم گفتم تا نمونه ای از کسانی که تا کنون، ابه صورت سیستمی در تشکیلات صالحین بسیج هنوز از سهمیه کتاب های طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری بهره مند نشد ه اند را آورده باشم.
    و این کوتاهی و نقص در کار است که باید آسیب شناسی شود.

    چراکه نرسیدن این منابع، بدست مربی یا سرگروه هر حلقه، باعث می شود که کیفیت کار جلسات حلقه ها پایین بیاید. و از طرفی محوریت آین مجموعه ی نفیش و گرانقدر در نشست ها کمرنگ می شود.

    خسارت جامعه ی بشری از عدم دریافت اندیشه ی مطهر بر کسی پوشیده نیست. و شاید این موضوع بخاطر امکانات ما باشد.
    اما محرومیت ما بویژه شجره ی طیبه ی صالحین از این محصولات فرهنگی جای هیچ عذری جز رسیدگی شبکه توزیع باقی نمی گذارد.
    برای جبران این کمبود، وبلاگ استقلال فرهنگی با انعکاس خبر فوری ابتکار تشکیل حلقه های صالحین با محوریت بینش مطهر و بویژه صفحات و لینک های وبسایت رسمی شجره ی طیبه ی صالحین، گام هایی هرچند کوچک در فضای مجازی بر می دارد تا دیگر اندیشه ورزان را نیز با این سرچشمه معرفت و بصیرت درگیر نماید.

    فراموش نکنیم که پشت جلد چاپ جدید این آثار که کار مشترک ستاد بینش مطهر و شجره طیبه صالحین است؛ آمده است:

    منا بع فکری انقلاب،

    تفکرات شهید مطهری است ولاغیر

    مقام معظم رهبری



    ************************************
    ************************************

    مطهری

    ************************************
    ************************************


    چرایی طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری
    چرا شهید مطهری بخوانیم؟

    ضرورت مطالعه این آثار و تناسب آنها با وضعیت و نیازهای امروز ما چیست؟ وجه ممیزه این آثار از دیگر منابع و آثار اندیشمندان اسلامی چه می‌تواند باشد؟

    چرایی طرح مطالعاتی آثار  شهید مطهری





     










    اولین و مهمترین سوالی که باید مربی طرح به آن پاسخگو باشد این است که چرا آثار شهید مطهری انتخاب شده است؟

    ضرورت مطالعه این آثار و تناسب آنها با وضعیت و نیازهای امروز ما چیست؟ وجه ممیزه این آثار از دیگر منابع و آثار اندیشمندان اسلامی چه می باشد؟ در پاسخ به این قبیل سوالات مهم و کلیدی می توان توجه اندیشه جوی مطهر را به چند نکته جلب نمود:

    1. جامعیت دین و نابسامانی جامعه: از یک سو، به کارآمدی و جامعیت اسلام ایمان داریم و معتقدیم که اسلام هیچ نیاز بشری را بی پاسخ نگذاشته است. از سوی دیگر، با اقسام مشکلات و نارسایی های فکری و کارکردی و انبوهی از شبهات و سوالات بی پاسخ مواجه هستیم. در چنین وضعیت نابهنجاری، همه تصدیق می کنیم که باید بیش از پیش در جهت تقویت بنیه دینی و اعتقادی خود در وهله نخست و  سپس در جهت ترویج و تبلیغ آموزه های حیات بخش اسلامی جدیت و اهتمام داشته باشیم.

    2. چالش آموزش معارف اسلامی: علیرغم وجود منابع غنی و قویم اسلامی، ایرادها و انتقادات جدی به چگونگی آموزش دینداری در جامعه ما وارد است که مهمترین آن عبارتند از: عدم هم زبانی و سنخیت محتوا و متن، با فرهنگ و فهم مخاطب، عدم نیازسنجی و نپرداختن به نیازهای واقعی جامعه و بی توجهی به اقتضائات زمان. لذا بازبینی در نحوه و چگونگی آموزش معارف دینی، امری اجتناب ناپذیر می باشد که تا حد زیادی در طرح مطالعاتی بینش مطهر مدنظر قرار گرفته است.

    ویژگی های آثار شهید مطهری: به این ترتیب ضرورت دسترسی به محتوایی غنی و در عین حال قابل فهم و آسان برای افراد در سطوح مختلف بسیار احساس می شود. مجموعه آثار شهید مطهری با توجه به ویژگی های خاص و منحصر به فردی که داراست، مورد توصیه و تاکید صاحبنظران می باشد. و همین امر ضرورت مطالعه این آثار را تبیین می کند.

    4. عدم توقف در آثار شهید مطهری: البته در پاسخ به سوالی که معمولا در مورد دلیل انتخاب آثار شهید مطهری مطرح است، باید متذکر گردیم که افق و چشم انداز این طرح، عدم توقف در اندیشه های شهید مطهری و حرکت در جهت غور در منابع غنی و آثار دیگر متفکران و اندیشمندان اسلامی است، اگرچه مناسب ترین نقطه برای شروع همین آثار می باشد.  شاید بتوان برای تقریب به ذهن، آثار شهید مطهری را به رودخانه ای از معارف تشبیه نمود که متصل به اقیانوس بیکران تعالیم الهی و اسلامی است و چنانچه در مسیر این رودخانه پر آب و پویا  حرکت نمایی و خود را به دست امواج ان بسپاری، به طور قطع به آن اقیانوس نامتناهی و زلال معرفت متصل خواهی گشت.

    5. ضرورت ایجاد یکپارچگی و هماهنگی در گفتمان:  از یک سو، با توجه به انجام فعالیت ها و برگزاری طرح ها و دوره های  بعضا" موازی و مشابه در زمینه تعمیق معارف اسلامی ، و از سوی دیگر ، عدم دستیابی به نتایج و دستاوردهای مطلوب، بنظر می رسد اکنون زمان آن فرا رسیده است که همه این طرح و برنامه ها از حالت پراکندگی خارج شود و از یک نقطه مشترک به سوی هدف واحد که همان تعمیق معارف دینی برای اقشار مختلف است، گام نهند و این نقطه آغازین مشترک فقط و فقط در سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری متبلور می باشد. اکنون وقت آن رسیده است که هر یک از ما اعم از دانش آموز، دانشجو، طلبه، معلم ، استاد، کارمند، کارگر و  همه و همه ،  با پرهیز از تکرار تجربیات آزموده شده، در راستای تجمیع فعالیت های خود در ارتباط با برگزاری دوره های سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری گام های مستحکمی رو به جلو بر داریم و دبیرخانه بینش مطهر این آمادگی را اعلام می کند که با گذشت بیش از یک دهه از فعالیت مستمر خود ، اندیشه جویان مطهر و مربیان گرامی را در اجرای یکپارچه و هماهنگ طرح سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری یاری نماید.
    دکتر سیدصالح هاشمی گلپایگانی، کتاب بینش مطهر

    منبع:

    وبسایت شجره طیبه صالحین
    http://salehin.ir








    امام خامنه ای و کتاب

    امــام خـامنــه ای:
    باید روى افکار شهید مطهرى،
    کار فکرى بشود.
    یعنى جمعى اهل تحقیق و علاقه‌مند به کار علمى،
    بنشینند و نظرات و تفکرات شهید مطهرى را
    در ابواب مختلف استخراج کنند.
    مثلاً از مجموع آثار ایشان،
    نظر آن شهید را در باب وجود،
    در باب انسان،
    در باب اختیار،
    در باب عدالت،
    در باب تاریخ،
    در باب قضا و قدر،
    در باب عرفان
    و درباره‌ى موضوعات بى‌شمار و متنوعى
    که ایشان در مباحثشان مطرح کرده‌اند، استخراج کنند.
    اگر نظرات مختلفى در طول زمان داشته‌اند،
    مثلاً در یک دوره در مسأله‌یى، این نظر را داشته
    و سپس در چند سال بعد، نظر ایشان تغییر کرده،
    آن را در این کتاب مشخص کنند
    و روى آن کار نمایند.
    این، راه گسترش و پیشرفت و شکوفایى فکرى جامعه
    بر مبناى آثار شهید مطهرى است
    که امیدواریم این کار انجام بگیرد
    و در وضع کنونى، همه‌ى قشرها
    مسؤولیت خودشان را
    در قبال این حرکت عظیمى
    که جامعه‌ى ما به آن سرگرم است، پیدا کنند
    و آن را بخوبى انجام دهند.


    دوازدهم اردیبهشت 1369

    ***************************************************

    ************************************
    برگرفته شده از وبلاگ

    بینش مطهــــر

    روشی در اندیشیدن، مبتنی بر آثار متفکر و علامه شهید، استاد مرتضی مطهری است

    http://bineshemotahar.blog.ir


    ******************
    *******
    ****






    مطالعه و مباحثه گروهی
    در حلقه مطالعاتی شهید مطهری


    مطالعه، مباحث و تدریس سه رکن اصلی طرح مطالعاتی بینش مطهر است.

     مرحله عملیاتی و اجرایی طرح

    جهت برگزاری دوره های مطالعاتی آثار شهید مطهری، مهمترین نکته که باید مدنظر قرار گیرد آگاهی کامل مربیان از ارکان این طرح و شناخت عناصر هر یک می باشد:

    اصل اساسی و اولیه این طرح آن است که بدانیم این طرح بر پایه مطالعه فردی و مباحثه گروهی می‌باشد و جایگاه کلاس و استاد در مرحله دوم و به عنوان اصل ثانویه مطرح می شود.

     

    بنابراین، مطالعه، مباحث و تدریس سه رکن اصلی طرح مطالعاتی بینش مطهر است که اجرای صحیح هر یک  مستلزم توجه، دقت و اهتمام مستمر می باشد:

    الف) مطالعه

    مطالعه خوب و موثر آثار، پایه اصلی و اساس موفقیت این طرح است. لذا هر اندیشه جوی مطهر لازم است بار اصلی و عمده طرح را بر دوش خود احساس کند و خود را مقید به مطالعه عمیق و دقیق مقرری هر هفته بداند.

    چند توصیه:

    1.از اندیشه جوی مطهر بخواهیم به نحوی مطالعه کند که گوئی قرار است مطلب مزبور را برای جمعی بازگو و تبیین نماید.

    2. یادداشت نکات مهم به هر ترتیب از جمله به شکل نموداری و غیره، کمک می کند تا مطالعه دقیق تری انجام گیرد، لذا می توان در ابتدای دوره کاربرگ های کوچکی در اختیار هر اندیشه جوی مطهر قرار داد تا نکات و یا سوالات مربوط به مقرری هر هفته را در آن مرقوم نماید و یا اینکه مطالب را در حاشیه کتاب یادداشت و یا در آن علامت گذاری کند .

    3.می توان در جدول مقرری های هر کتاب، ستونی پبش بینی کرد که در آن توضیحات مربوط به نحوه مطالعه توسط اندیشه جو و احیانا عدم مطالعه نگاشته شود، همین امر می تواند در از جنبه انگیزشی قدری موثر واقع شود.

    4. در ابتدای کلاس طرح این سوال توسط استاد که چه تعداد از اندیشه جویان، موفق به مطالعه کل مقرری هفته مزبور بوده اند، و مقایسه آمار در جلسات به صورت مستمر نیز از جمله شیوه های قابل اعمال می باشد.

    5. تبیین این نکته که مباحثه و توضیح مطالب بدون تورق کتاب و با استناد به یادداشت های خود اندیشه جو ی مطهر مطلوب است.

    ب) مباحثه

    اداره مباحثه:

    مربیان لازم است به طور دقیق نسبت به اهداف، عناصر، روشها و آفت های مباحثه آگاه باشند و در اینجا فقط به نکاتی اشاره می شود:

    تقسیم اندیشه جویان مطهر به گروه های 4-5 نفری

    تعیین سرگروه از افراد فعال مجموعه که قابلیت الگوی اخلاقی و تربیتی قرار گرفتن را دارا باشد

    تعیین زمان مشخص مباحثه، پس از مطالعه و قبل از کلاس

    مدیریت زمان به در گروه ها به نحوی که کلیه سرفصل های مهم مطرح و تبیین گردد

    پرهیز از پرداختن به مباحث حاشیه ای و یا تمرکز  بر یک موضوع

    لزوم خودداری سرگروه از تدریس و یا متکلم وحده شدن در گروه

    لزوم ارزشیابی سرگروه ها توسط استاد 

    چند توصیه:

    1.انجام مباحثه همزمان همه گروه ها در یک زمان و مکان معین، با نظارت استاد، مفید است.

    2. جهت ارتقای کیفی مباحثه، طرح سوالات و شبهات مرتبط با موضوع در گروه های مباحثه بسیار موثر می باشد.

    3. ارائه کاربرگ مباحثه به گروه ها و لزوم بررسی نکات و سوالات مندرج در آنها توسط استاد

    4. ایجاد زمینه برای رقابت و تعامل گروه های مباحثه در برخی جلسات می تواند به ایجاد شادابی و نشاط علمی کمک کند.

    ج) برگزاری کلاس

    اساتید در این طرح، در ارتباط و تعامل با مجموعه اندیشه جویان مطهر و نیز گروه های مباحثه و سرگروه ها باید نقش ویژه ای ایفا نماید. به بیان دیگر تدریس در طرح مطالعاتی بینش مطهر با ایراد سخنرانی تفاوت بسیار دارد که مستلزم ایفای نفش فعال و موثر استاد در راستای هدف تعلیم و تربیت مربی آثار شهید مطهری است.

     

    چند توصیه:

    1. برقراری ارتباط منطقی میان موضوعات به نحوی که در اندیشه جویان انسجام و نظام فکری ایجاد شود.

    2. تطبیق موضوعات با مصادیق و روز و ارئه کاربردی مباحث، خصوصا متناسب با وضعیت جامعه و تخصص اندیشه جو.


    منبع:
    ویسایت صالحین بسیج
    http://salehin.ir/index/NewsShow/122123


    گام اول:...

    سلام "صالحین مسجد"، با یاد متفکر شهید استاد مطهری، جمعه شب ۱۳ اردیبهشت ۹۲ "صالحین مسجد" با "بینش مطهر" حلقه می زنند تا از این پس "آثارش" را "محور گفتگو" کنند۰ پایگاه بسیج مدرسه عشق ... پیامکی در هفته معلم
    *******************************************
    ***********************
    ***********
    ***


    (تصویر نمادین حلقه ی صالحین
    با حضور
    فیلسوف و مفسر قرآن، صاحب تفسیر المیزان علامه طباطبایی
    و شاگرد ممتازش علامه استاد شهید مطهری)


    صالحین مسجد( با محوریت بینش مطهــر )

    روش شناسی(متدولوژی) استاد مطهری 



    برای درک صحیح از اسلام، انسان و جهان هستی، 



    برای جستجو گران حقیقت بویژه جوانان جذاب خواهد بود

    .
    روش شناسی فیلسوفی عارف 




    و فقیهی مجاهد 


    که هنوز عبارت زیبای او، وجدان های بیدار را 



    به تحسین نظام فکریش وا می دارد


    که گفت:


    "من ستایشگری معلمی هستم 


    که اندیشیدن را به من بیاموزد


    نه اندیشه ها را"





    ************************************************************
    ***************************************
    ******************
    *******
    ***

     

    پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به همایش جهانی حکمت مطهر


    مطهری

     

    تبیین شخصیت فکرى و هویت روشنفکرى شهید مطهرى


    دربارۀ هویت فکرى و روشنفکرى شهید مطهرى

     تاکنون تعریف جامعى ارائه نشده است.


    دست به یک جهاد هوشمندانه زد

    با توان علمى 

    و ایمان راسخ 

    و اعتماد به نفس، 

    موفقیت هاى بزرگى به دست آورد

    با قدرت اجتهاد

    و انصاف

    و ادب علمى، 

    روشى متقن

    و بدور از تحجر و التقاط،

    براى معرفى اسلام 

    و مقابله با کج اندیشى و انحراف

     ایجاد کرد

    و پایه هاى افکار مورد نیاز جامعه اسلامى و انقلابى را تأسیس نمود.


    ما نمى توانیم در شهید مطهرى متوقف شویم.


    ما در حال حاضر بدیلى براى مجموعه کتاب هاى شهید مطهرى نداریم.


    ما در دهه هاى آینده به مطهرى ها نیاز مبرم داریم.

     

    حضرت آیت الله خامنه اى رهبر معظم انقلاب اسلامى در پیامى به همایش جهانى حکمت مطهر با اشاره به جهاد هوشمندانه، عمیق و متقن علمى استاد شهید مرتضى مطهرى در مقابل تفکرات وارداتى غربى و شرقى و معرفى اسلام صحیح تأکید کردند: یکى از مسائلى که باید در این گردهمایى مورد توجه قرار گیرد، بررسى راههاى تداوم حرکت عمیق و اصیل شهید مطهرى براى برآورده کردن نیازهاى فکرى جدید و ورود به عرصه چالش با افکار وارداتى و نقادى علمى این افکار است.

    متن پیام مقام معظم رهبرى به این شرح است:         

    بسم الله الرحمن الرحیم           
    در ابتدا از همه مسؤولان و دست اندرکاران برگزارى این کنگره و از حضور همه علما، اساتید، محققان به ویژه مهمانان خارجى که براى شرکت در این اجلاس از کشورهاى مختلف به جمهورى اسلامى ایران تشریف آورده اند صمیمانه تشکر مى کنم. بررسى اندیشه ها و آراء شهید آیةالله مطهرى و تأثیر آن در شکل گیرى مبانى فکرى انقلاب اسلامى و تجلیل از شخصیت کم نظیر ایشان، هم مورد نیاز جوامع اسلامى و هم اداى بخشى از وظیفه حق شناسى نسبت به اندیشمندان و فرزانگان انقلاب اسلامى است.
    به نظر مى رسد محور اصلى در این گردهمایى باید تبیین شخصیت فکرى و هویت روشنفکرى شهید مطهرى و نقش آن در جریان فکرى و روشنفکرى اسلامى معاصر باشد. دربارۀ هویت فکرى و روشنفکرى شهید مطهرى تاکنون تعریف جامعى ارائه نشده است.
    ایشان با قوت فکرى و اندیشه صائب خود در دهه هاى 50-1340 وارد میدان هایى شد که تا آن زمان هیچ کس در زمینه مسائل اسلامى وارد آن نشده بود و با تفکرات وارداتى غربى و شرقى به چالش علمى عمیق، وسیع و تمام نشدنى پرداخت و در جبهه مقابله با مارکسیسم و تفکرات غربى و لیبرالیسم دست به یک جهاد هوشمندانه زد و با توان علمى و ایمان راسخ و اعتماد به نفس، موفقیت هاى بزرگى به دست آورد و با قدرت اجتهاد و انصاف و ادب علمى، روشى متقن و بدور از تحجر و التقاط براى معرفى اسلام و مقابله با کج اندیشى و انحراف ایجاد کرد و پایه هاى افکار مورد نیاز جامعه اسلامى و انقلابى را تأسیس نمود و نقش مؤثرى بر جریان فکرى اسلامى و شکل گیرى نظام اسلامى بر جاى گذاشت و بصورت سنگرى امن براى جوانان طالب و علاقمند فکر اسلامى در حوزه ها و دانشگاه ها درآمد تا بتوانند زیر سایه این تفکر عمیق و مستحکم دین خود را حفظ کنند و دست آوردهاى نوین فکرى داشته باشند و از آن دفاع نمایند.          
    محور دیگرى که پیشنهاد مى کنم در این گردهمایى به آن توجه شود بررسى راه هاى تداوم این جریان عمیق و اصیل است. ما نمى توانیم در شهید مطهرى متوقف شویم. هرچند پس از گذشت 25 سال از شهادت این مرد بزرگ، کتاب هاى او جزو جذاب ترین و پرفروش ترین کتابها براى نسل هاى جویاى فکر متین و منطقى اسلام است و ما در حال حاضر بدیلى براى مجموعه کتاب هاى شهید مطهرى نداریم ولى نیازهاى فکرى روزبه روز و نو به نو مى شود و جریان ورود به چالش با افکار وارداتى و نقادى علمى و تفکیک صحیح از سقیم آن، از وظایف مهمى است که باید ادامه پیدا کند. و ما در دهه هاى آینده به مطهرى ها نیاز مبرم داریم. فکر اسلامى بویژه پس از انقلاب اسلامى مورد چالش جدى قرار گرفته و این روند ادامه خواهد یافت. ما باید خود را آماده کنیم و با توجه به سرمایه هاى عظیم فکرى و فرهنگى اى که در اختیار ما است اگر از همه امکانات خوب استفاده کنیم در این مصاف پیروز خواهیم شد.
    خوشبختانه در حوزه هاى علمیه و دانشگاه ها، فضلا، علما، دانشمندان و افراد صالح و شایسته از نظر علمى وفکرى وجود دارند و باید حضور خود را در این میدان ها گسترش دهندو با امواج تبلیغاتى و شبهات جدید مقابله کنند و وظیفه خود را نسبت به اسلام ادا نمایند.
    امیدوارم خداوند متعال همه شما را موفق بدارد و این گردهمایى بتواند زمینه هاى شناخت بیشتر اندیشه هاى شهید مطهرى و راههاى تداوم آنرا براى نسلهاى آینده فراهم سازد.

    سیدعلى خامنه اى

    ششم /   اردیبهشت     /  1383  

     

    http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=132

             .


    برگرفته شده از وبلاگ بینش مطهر

    http://bineshemotahar.blog.ir



    rel=nofollow