استقلال فرهنگی

هدف سایت استقلال فرهنگی هم افزایی در مهندسی فرهنگی جامعه

استقلال فرهنگی

هدف سایت استقلال فرهنگی هم افزایی در مهندسی فرهنگی جامعه

استقلال فرهنگی
امام خامنه ای:

من هم از مسائل فرهنگی نگرانم
و در این نگرانی نمایندگان محترم خبرگان
سهیم هستم.

دولت محترم باید به این موضوع توجه کند
و مسئولان فرهنگی نیز
باید توجه داشته باشند
که چه می کنند،

زیرا در مسائل فرهنگی
نمیتوان بی ملاحظه‌گی کرد.

مسئله فرهنگ مهم است

زیرا اساس ایستادگی
و حرکت نظام اسلامی،
مبتنی بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی
و تقویت جریان فرهنگی مؤمن و انقلابی است.

واقعاً همه باید قدر جوانان مؤمن و انقلابی را بدانند
زیرا همین جوانان هستند
که در روز خطر، سینه سپر می کنند.

کسانیکه به این جوانان با بدبینی نگاه می کنند
و تلاش دارند آنها را منزوی کنند،
به انقلاب و کشور خدمت نمی کنند.

البته این جوانان مؤمن و انقلابی
هیچگاه منزوی نخواهند شد.

مطالبی که گفته شد باید بصورت گفتمان
و باور عمومی درآید

که لازمه آن هم

تبیین منطقی و عالمانه این مسائل،

به دور از زیاده روی های گوناگون

و با زبان خوش است.

۱۳۹۲/۱۲/۱۵
leader.ir


---------------------
@esteghlalefarhangi

وبسایت های متفاوت
کلمات کلیدی

قصه لیلی و مجنون شیرازی

قصه دنباله دار لیلی و مجنون شیرازی

در روزگار ما دغدغه فرستاده بزرگ خدا کدام است؟!

طبیب دوار بطبه

ساینا

استقلال در گرو خروج از غرب زدگی

شرق باید خود را بازیابد

من ستایشگر معلمی هستم که...

وبلاگ عمارفیلم شیراز اعلام کرد: پرونده آرگو باز است.

سردار شهید حاج محمود ستوده

پشت صحنه ی مستند عصر امام خمینی

سبک زندگی و تربیت غربی

پیام سرلشکر سلیمانی به امام مقاومت

پایان سیطره شجره خبیثه داعش

پایان داعش با پیام سرلشکر

امام مقاومت

دل آگاهی

روز هنر انقلاب اسلامی

گفتمان انقلاب اسلامی

رزمایش گفتمان ساز

جشنواره فیلم عمار۹۵

متدولوژی تولید علم توسط سید شریف

قال المصنف و قال الاستاذ و انا اقول

مجلس: سالروز آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) تعطیل

راهبردهای راهپیمایی اربعین

دروازه های قدس با پایداری باز می شود

رسانه ی ملی در رقابت با رسانه های سنتی با تنگنای شدید مالی

پروژه کشف راز حافظ

عضویت در گروه تلگرامی راز حافظ

شباهت ماهواره و شمر در شکار مخاطب

آخرین نظرات شما

عهدی با نیکو الگوی بشر موحد

بیایید با هم عهد ببندیم،

عهدی با نیکو الگوی بشر موحد، 

 پیامبر خاتم 

حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله

که طَبیبٌ دَوارٌ بِطِبِِّه بود

(پزشکی که با داروهایش دوره گردی می کرد تا به مداوای امت بپردازد )؛

که ما هم در  دعوت به خوبی ها

حیا نکنیم،

ما هم در پیشگیری از بدی ها

شرم نکنیم.

با خلق خوش

و زبان نرم

و استدلال محکم

مردم را

و بویژه جوانان را

با خدا آشتی بدهیم،

آهای اهالی قلم!

 آهای اهالی بیان!

 آهای اهالی هنر

و خلاصه آهای اهالی بهشت!

مگه یادمان رفته که

حافظ، پدرمان را

اهل روضه ی رضوان معرفی کرد؟!

مگه نمی بینید

که شیطان داره مسافرهای ایستگاه بهشت را

می بره جهنم؟!

پس چرا ساکت هستید؟

 شما هم جار بزنید.

مگر یادمان رفته

که اگر خاموش بنشینیم گناه است؟

فقط جمله ی زیبای مرحوم سید شرف الدین جبل عاملی یادمان باشه 

 که: لا یَنتَشِرُ الهُدی

 اِلا مِن حَیثُ اِنتَشَرَتِ الضَّلالَه.

هدایت منتشر نمی شود

 مگر از همان روشی که گمراهی منتشر می شود.

اول هدایت را بشناسیم

بعد ابزار انتشار هدایت را،

روش ها را،

و ...

 

 

نظرات  (۲)

سنـگ بنـا

 مرحوم سید عبد الحسین شرف الدین وقتی تصمیم گرفت اصلاحات فرهنگی را در لبنان آغاز کند گفت:"لا ینتشر الهدی الا من حیث انتشر الضلال"فراگیر شدن فرهنگ  درست و پسندیده از آن جایی آغاز می شود که فرهنگ انحرافی از همان نقطه آغاز شده است و با این نگاه بود که ایشان "نادی امام الصادق" را تاسیس کرد.مرحوم شرف الدین کانون آغازین انحراف را نهاد آموزشی لبنان تشخیص داد؛نهادی که استعمار فرانسه برای اشاعه فرهنگ مورد نیاز خود دست بر آن نهاد و برای رسیدن به اهداف استعماری خود از آن نقطه شروع به کار کرد.استعمار فرانسه وارد لبنان شد و تاسیس مدارسی با اساسنامه مورد پسند خود را دستور کار خود قرار داد و آنگاه که بیدارگرانی همچون مرحوم شرف الدین تصمیم به بیدارگری گرفتند از همان نقطه آغاز انحراف برای خاتمه دادن به کجروی ها اقدام کردند و موسساتی آموزشی مانند "نادی امام الصادق" را پایه گذاری کردند .
امروز که ما نیز تصمیم گرفته ایم با فرهنگ برهنگی مبارزه کنیم،باید ببینیم نقطه شروع انحراف و ترویج برهنگی کجاست تا از همان جا به مبارزه با برهنگی و ترویج فرهنگ عفاف اقدام کنیم برای شناخت عوامل و علل اشاعه فرهنگ برهنگی باید با رعایت بی طرفی و خالی از دوستی ها و دشمنی ها بر کرسی قضاوت نشست و فرافکنی مسئولین ذی ربط را صرفا به عنوان یک احتمال در نظر داشت. آیا فرهنگ برهنگی در ایران اسلامی ما از مدارس آغاز شد و سیستم آموزشی ما خاستگاه این فرهنگ است ؟ به طوری که باید گناه اولین گام های انحرافی را به عهده متولیان امور آموزشی و نهادهای آکادمیک گذاشت ؟ برای جواب به این سوال و احتمال باید در نظر داشت که هرچند نهادهای آموزشی در کم کاری و عدم ایجاد مقتضی برای پاسداری ، ترویج و مبارزه با بی عفتی مقصر هستند اما این ها هیچ کدام نقطه شروع انحراف در فرهنگ عفافی که به برکت انقلاب اسلامی ایجاد شده بود نیست به این علت که فرهنگ از راه تبلیغات ترویج می شود و عدم ایجاد مقتضی برای فرهنگ عفاف هر چند گناه نهادهای آموزش ماست اما این عدم ایجاد مقتضی با تبلیغ و ترویج فرهنگ بی عفتی و برهنگی به عنوان نقطه آغاز اشاعه فرهنگ ها تفاوت می کند.ممکن است گناه زمینه سازی و آغاز فرهنگ بی عفتی به دوش تولیدی ها و واردکنندگان پوشاک که اقدام به تولید و واردکردن لباسهایی منافی با فرهنگ عفاف می کنند گذاشته شود اما باید دید صرف وجود مدل ها و پوشش های نامناسب نقطه آغاز تحول و حرکت به سمت فرهنگ بی عفتی است یا اینکه اگر واقع بینانه نگاه کنیم باید ببینیم که ذائقه ها کجا و چگونه تغییر کرده است ؟ به نظر می رسد گناه تولیدی ها و واردکنندگان کالاها و پوشاک منافی با عفت هر چند خیلی بزرگ است اما ذائقه ها توسط ارگانهای دیگری که نقش تبلیغات را دارند تغییر کرده است و در حقیقت باید دید مشتری این مدل ها توسط چه کسانی و بوسیله چه تشکیلاتی ساخته می شود ؟ و چه تشکیلاتی مردم را به سمت این بازارها سوق داده است ؟ در جواب این سوال ممکن است گفته شود  نیاز طبیعی ، جامعه را به سمت بازار می کشاند و بازاری که با مدل های منافی با عفت اشباع شده است حق انتخاب را از مردم می گیرد و اینگونه فرهنگ بی عفتی نهادینه می شود اما با وجود اینکه این حرف نسبتا اما نه کاملا درست است ولی باید توجه داشت فرهنگ بیگانه خاک ریز به خاک ریز نفوذ خود را آغاز کرده است و اینگونه نبوده که به یکباره بازار پوشاک ما را با پوشش هایی منافی با فرهنگ عفت به تسخیر خود
در آورد به عنوان مثال اگر در 10 سال قبل 99% بازار پوشاک ما مطابق با فرهنگ عفاف بوده دشمن نمی توانست ظرف یک سال با یک حرکت دفعی این رقم را کاملا به نفع خود تغییر دهد و بازار ما را به تسخیر فرهنگی خود در آورد بلکه در ابتدا با حرکت آهسته آن 1%  مطلوب خود را تقویت می کند و در برنامه درازمدت بازار ما را با فرهنگ خود تصاحب می کند.با این حساب صحبت بر سر این است که چه کسی به نفوذ ابتدایی و کم دشمن مجال عرض اندام داد و بلکه خط دفاعی ما را به نفع دشمن به عقب منتقل کرد تا جایی که در مرز سقوط قرار گرفتیم و شاید بتوان گفت سقوط کردیم ؟ چه کسی فرهنگ بیگانه ای را  که در ابتدا سهم غیر قابل توجهی را به خود اختصاص داده بود پرورش داد تا جایی که توانست بازار ما را به تسخیر خود در آورد ؟                                                              آیا ویدئو که دغدغه ارزشمداران در ابتدای دهه هفتاد بود زمینه ساز و نقطه آغازین فرهنگ برهنگی در جامعه ما است ؟ و یا ماهواره که امروزه تقریبا عادی شده عامل اصلی فرهنگ برهنگی و بی عفتی است؟ باز هم به نظر می رسد هیچ کدام از اینها با تمام سهمی که به نوبه خود داشته اند گام اول را برای اشاعه فرهنگ بی عفتی برنداشته اند زیرا که مخاطب اولیه ویدئو و ماهواره جمعیت معدود سرمایه داری بودند که توان تهیه چنین لوازمی را
داشتند ولی این عده قلیل با وجود نقشی که می توانستند در ترویج فرهنگ برهنگی داشته باشند اما به پشیبانی فرهنگی دیگرانی نیاز داشتند که در بتوانند نقش تکمیلی خود را در انتقال فرهنگ بی عفتی ترویج کنند.با این حساب به جاست که نهادی فرهنگی تبلیغاتی مثل صدا و سیما را مقصر و زمینه ساز ابتدایی اشاعه فرهنگ بی عفتی بدانیم.از آنجایی که به عنوانین و اشکال مختلف به زمینه سازی فرهنگ بی عفتی و حتی تحقیر فرهنگ عفاف اقدام کرده است به طور مثال اشخاص بد حجاب را انسانهایی با فرهنگ جلوه می دهد که با فن آوری و ... آشنا هستند( بگذریم از اینکه خود این ارزش نیست و گناه دیگر ارزش جلوه دادن تکنولوژی و هدف نشان دادن ابزار است) اما خانم های محجبه را انسانهایی امل و عقب افتاده نشان می دهد و به بهانه خنده و تفریح قبح اختلاط زن و مرد نامحرم را شکسته است ؛ و دهها مورد دیگر . جالب اینجاست که سابقا پشت همه اینها تئوری ها یی پرداخته می شد  و به عنوان مثال می گفتند: رسانه ملی وظیفه ای در قبال آحاد جامعه دارد و باید با توجه به تمامی سلیقه ها برنامه تولید کند.غافل از اینکه جدا از مغالطه ای که در این استدلال است باید پرسید تفکر اسلامی انقلابی تا چه اندازه در سالهای گذشته در برنامه های صداو سیما حضور داشته است
باز هم به عنوان مثال در توجیه برنامه های منافی با عفت و بیگانه از فرهنگ اسلامی انقلابی می گفتند: "اگر این سبک برنامه تولید نشود مردم رو به ویدئو و ماهواره می آورند" . باز هم اشتباه می کردند و شاید به اشتباه می انداختند چرا که این سبک برنامه ها با از بین بردن نسبی عفت جاده صاف کن برنامه های کاملا ضد اخلاقی و ضد ارزشی شبکه ماهواره ای می شوند و الا در مرحله اول که پرده دری ها صورت نگرفته کسی به سراغ آن دست از فیلم ها نمی رود. از طرفی تثبیت مدل های خارجی نیز توسط صداوسیما صورت می گیرد صداوسیمایی که چه در پوشش مجریان و چه در تولیدات فیلم و سریال خود مدهای نوظهور را به تصویر می کشد و برای تاریخ معینی آنها را در جامعه تثبیت می کند...                                                                                                                     به نظر می رسد در حرکت اصلاحی برای باز گرداندن فرهنگ عفاف نقش غیر قابل انکاری متوجه صدا و سیما است تا به عنوان کسی که پایه های دیوار بی عفتی را چیده است وارد میدان کار شود و خطای گذشته خود را اصلاح کند. البته مسئولیت بزرگ صدا و سیما به عنوان بانی این دست کجروی ها به معنی بی فایده بودن و عدم لزوم برخورد گشت ارشاد نیست به این دلیل که هر چند جوگیری و بی توجهی عده ای علت دامن زدن به بی عفتی است اما نمی توان عناصر لجوج و مغرضی که سعی در کریه و بی عفت جلوه دادن فضای جامعه اسلامی ایرانی را دارند از صفحه معادله خارج کرد.در ثانی چرا گوشه ای از مسئولیت تذکر لسانی به عهده نیروی انتظامی و گشت ارشاد نباشد؟                                                                                                                                نهایتا برای موفقیت همه کسانی که به هر نحو در مبارزه با فرهنگ بی عفتی تلاش می کنند دعا می کنیم که :
" یا رب این قافله را لطف ازل بدرقه باد "

   http://aleftanoon.ir/post/43

نشاید بنده ای را رهنمایی جز از راهی که گمراهش نمودند

بسم الله الرحمن الرحیم
لا ینتشر الهدی الا من حیث انتشر الضلال
(نشاید بنده ای را رهنمایی    جز از راهی که گمراهش نمودند )
محرمات عندالله عظیم اند، منکرند، اما در نزد مردم باید منکر شوند. یکی از راه های منکر کردن محرمات اقامه حدود است. و اقامة الحدود تعظیماّ للمحارم
قول به غیر علم درنظر مردم منکر نیست، اما در نظر خدا بسیار منکر است. تقولون بالسنتکم ما لیس لکم به علم و تحسبونه هیناّ و هو عند الله عظیم
اما امر و نهی؛ زمانی مورد استقبال واقع می شود که امر مستحب یا واجب در نظر مردم پذیرفته شده باشد. اگر مردم می گویند این کار واجب است اما ما به آن عادت نکرده ایم؛ باید زمینه عادت مردم به آن فراهم شود؛ تا جاده برای آمر به معروف هموار شده باشد.
به ترک حرام عادت کرده باشند؛ تا نهی کننده از منکر با همراهی مردم مواجه شود. از این جهت تعبیر امر به معروف به جای امر به واجب انتخاب شد. پس همانگونه که اقامه حدود موجب منکر سازی محرمات است؛ کار های فرهنگی متنوعی می تواند منکریت حرام یا معروفیت واجب و مستحب را شفاف تر کند.
آیات صفحات اول سوره نور نمونه کار فرهنگی برای منکر کردن قول به غیر علم است،که عند الله منکر است اما باید به منکر عند المسلمین تبدیل شود.
تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، قتل عام فرهنگی؛ همه پیش دستی دشمن در عادی سازی محرمات و از معروفیت انداختن واجبات و مستحبات است، به وسیله کار فرهنگی نه نظامی، و می بینید از بدو پیروزی انقلاب که حجاب چگونه معروف شده بود و بی حجابی و بد حجابی چگونه منکر شده بودند، امروز بدون این که دشمن از قدرت نظامی استفاده نماید، تنها از راه های فرهنگی توانسته معروف عند الله را در نظر بسیاری از مکلفین، نه تنها از معروفیت بیندازد، بلکه آن ها را مورد استهزاء قرار دهد. دوست دختر و پسر نداشتن؛ آیا در نظر پاره ای از اقشار منکر نشده؟ آیا دشمن از قدرت نظامی برای رسیدن به چنین وضعی استفاده کرده؟ یا از ماهواره و اینترنت و بنگاه های تولید لباس و نفوذ در مراسم جشن تولد و عروسی؟ اگر دشمن از راه نظامی وارد شده بسم الله؛ تنها راه مبارزه، عملیات پلیسی و نظامی است، اما اگر دشمن با نفوذ توانسته چنین راهی را پیش ببرد، از طریق نفوذ در کار های پلیسی و نظامی هم می تواند نتیجه عکس آنچه می خواهیم بگیرد. تردیدی نیست که لا ینتشر الهدی الا من حیث انتشر الضلال
لا اقل قواعد فوتبال را در این معرکه مراعات کنید. از کار فرهنگی و مردمی به عنوان فروارد، و از قدرت نظامی و پلیسی به عنوان بک استفاده نمائید. رئیس جمهور مخالف فروارد شدن پلیس است و گناهی ندارد. نمونه دیگر غیر از مسأله دوست دختر و پسر که مسأله فرهنگی است، در مسائل اقتصادی موردی ذکر کنم؛ امام می فرمود: در اسلام پول کار نمی کند، کاری کنید پول کار نکند. کاری کنید؛ فرمان نظامی به پلیس برای دخالت در کار اقتصادی نیست، ببینید چه برنامه ای ریخته اند، که کار کردن پول معروف شده است. از راهش وارد شوید و کاری کنید این منکر عندالله پیش مردم منکر شود. در چنین شرایطی؛ فردی می خواهد این منکر عندالله را نهی کند، یک نفر را نشان دهید که این مسلمان را تخطئه نکند. رئیس جمهور می گوید: خدایا ما را از ربا و رشوه نجات بده کدامتان چنین می گوئید؟ وقتی از راهش وارد نشدید، کدام ربا خوار است که قوای سه گانه پشتوانه او نیست؟ او از قانون چک استفاده می کند. قاضی چه می تواند بکند؟ پلیس هم ضابط قاضی است.

و السلام

محی الدین حائری شیرازی

http://haerishirazi.ir/shownews.asp?id=652

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
rel=nofollow